План заходів

до Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек

«Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів»

№ п/п Назва заходу Учасники Дата проведення Відповідальний Відмітка про виконання
1 Екскурсія до бібліотеки «Книжкова домівка» 1 кл. до 9.10 Зав. бібліотеки Семеннікова Н. В.
2 Конкурс малюнків «Природа очима дітей» 1-4 кл. до 26.10 Семеннікова Н. В. класні керівники
3 Фотоконкурс «У світі дивовижної природи» 5-7 кл. до 26.10 Семеннікова Н. В. класні керівники
4 Конкурс презентацій «Збережімо нашу планету зеленою і квітучою» 8-9 кл. до 26.10 Семеннікова Н. В., класні керівники
5 Конкурс відеороліків «Рідне місто–через призму екології» 10-11 кл. до 26.10 Семеннікова Н. В., класні керівники
6. Виставка-панорама «Віконце в природу» 1-11 кл. 1.10-29.10 Семеннікова Н. В.
7. Підведення підсумків місячника, творчий звіт 30.10 Семеннікова Н. В.

Рекомендована література

Розділ 1. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів

1. Акопян, В. Г. Екологічна культура особистості : підручник / Валерій Григорович Акопян. – Херсон : Вид. Грінь Д. С., 2014. – 395 с.

2. Анацька, Н. В. Екологічна освіта: знання і життєво-ціннісні орієнтації сучасної людини : автореф. дис.. … канд. філос. наук : 09.00.10 / Анацька Наталія Василівна ; Ін-т вищ. освіти НАПН України. – Київ, 2016. – 20 с. – Текст автореферату представлено також в інтернеті: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Anatska_30.06.2016_avtoref.pdf.

3. Джура, Н. Організація екоосвітньої діяльності для сталого розвитку в умовах загальноосвітньої школи / Наталія Джура // Вісн. Львів. ун-ту. Серія педагогічна. – 2019. – Вип. 34. – С. 52–62. – Бібліогр.: 23 назви. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/ article/view/10573.

4. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях : (наук.-метод. посіб. для вчителів) / за ред. О. І. Бондаря ; М-во екології та природ. ресурсів України, Держ. екол. акад. післядиплом. освіти та упр. – Херсон : Вид. Грінь Д. С., 2015. – 228 с. – (Екологічна бібліотека вчителя). – Текст видання представлено також в інтернеті: https://dea.edu.ua/img/source/24122015.pdf.

5. Колонькова, О. О. Взаємодія школярів із природним середовищем у контексті сталого розвитку суспільства / О. О. Колонькова // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пробл. виховання. – 2016. – Вип. 20, кн. 1. – С. 233–242. – Ббліогр.: 7 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_ 2016_20(1)__24.

У статті підкреслено роль освіти в інтересах сталого розвитку суспільства, яка постійно зростає. Акцентовано увагу на положеннях міжнародних документів щодо освіти в інтересах сталого суспільного розвитку, які актуалізують взаємодію людини з природним середовищем. Проаналізовано сутність понять „взаємодія”, „природне середовище”, „взаємодія з природним середовищем” та „взаємодія школярів із природним середовищем”. З’ясовано умови, за яких можливе формування екологічно доцільної взаємодії школярів із природним середовищем; визначено критерії та показники такої взаємодії.

6. Конта, Р. М. Екологічна культура / Р. М. Конта // Енциклопедія сучас. України / Нац. акад. наук України, Наук. т-во ім. Шевченка, Ін-т енциклопед. дослідж. НАН України. – Київ, 2009. – Т. 9 : Е–Ж. – С. 43–44. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=18680.

7. Курс №8 Екологія [Електронний ресурс] / Освіт. хаб м. Києва в партнерстві з Асоц. інновац. та цифр. освіти ; лектори: Зубков Віталій, Бобровицький Андрій, Бурковський Олексій // Освітній хаб міста Києва: територія нових можливостей для кожного : [соц. інновац. проєкт] / Деп. освіти і науки Київ. міськдержадміністрації спільно із Асоц. інновац. та цифр. освіти. – Електрон. дані. – Київ, 2019. – Режим доступу: https://eduhub.in.ua/courses/kurs-8-ekologiya, вільний (дата звернення: 12.06.2020). – Назва з екрана.

8. Лук’янова, Л. Б. Екологічна освіта у професійно-технічних навчальних закладах: теоретичний і практичний аспекти : монографія / Лариса Борисівна Лук’янова ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. – Київ : Міленіум, 2006. – 252 с.: рис. – Бібліогр.: с. 229–249.

9. Пащенко, О. В. Формування екологічного світогляду підлітків в умовах дитячих природоохоронних об’єднань / О. В. Пащенко // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пробл. виховання. – 2014. – Вип. 18, кн. 2. – С. 127–134. – Бібліогр.: 8 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2014_18(2)__17.

У статті розглянуто теоретичні та прикладні аспекти процесу формування екологічного світогляду підлітків в умовах діяльності дитячої громадської організації „Екологічна варта”. Обґрунтовано критерії, показники та рівні сформованості екологічного світогляду, розроблені в межах експериментального дослідження.

10. Пруцакова, О. Л. Сутність і педагогічні умови екологізації освітнього простору / О. Л. Пруцакова // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пробл. виховання. – 2017. – Вип. 21, кн. 2. – С. 187–197. – Бібліогр.: 6 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2017_21(2)__19.

11. Пустовіт, Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1–9 класів у позашкільних навчальних закладах / Г. П. Пустовіт ; АПН України, Ін-т пробл. виховання. – Київ ; Луганськ : Альма-матер, 2004. – 540 с. – Бібліогр.: 395 назв.

12. Танська, Л. В. Роль природи у вихованні дітей у педагогічних ідеях В. О. Сухомлинського / Танська Л. В. // Тавр. вісн. освіти. – 2019. – № 1. – С. 5–10.

13. Черновол, Н. Становлення екологічної компетентності (світова освітянська практика) / Надія Черновол // Педагогіка і психологія проф. освіти. – 2012. – № 3. – С. 191–199. – Бібліогр.: 16 назв.

14. Юрченко, Л. І. Екологічна культура як системотворчий чинник екологічної безпеки : автореф. дис.. … канд. філос. наук : 09.00.10 / Юрченко Любов Іванівна ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – Харків, 2009. – 31 с.

Розділ 2. Еколого-просвітницька діяльність бібліотеки

15. Актуальні проблеми екологічного інформування громадськості у роботі бібліотек : матеріали Всеукр. конф. для працівників б-к, 24–25 берез. 2004 р., м. Чернігів / Всеукр. екол. ліга. – Київ : Всеукр. екол. ліга, 2005. – 160 с.

16. Борзенко, Н. Роль бібліотек у формуванні екологічного світогляду та активної життєвої позиції молоді / Н. Борзенко // Бібл. планета. – 2017. – № 2. – С. 20–22.

У статті, на основі даних обласного соціологічного дослідження „Проблеми екології та роль бібліотек у формуванні екологічного світогляду молоді”, що було проведено на базі Кіровоградської обласної бібліотеки для юнацтва у 2016 р., проаналізовано ставлення молодих людей до проблем екології, визначено рівень їх екологічної грамотності та поінформованості про екологічні проблеми регіону. Кінцевим результатом дослідження стало вироблення рекомендацій щодо покращення роботи книгозбірень області з екологічного виховання користувачів.

17. Гніпа, Н. М. Еколого-просвітницька діяльність шкільної бібліотеки / Н. М. Гніпа // Шкіл. бібліотекар. – 2020. – № 2. – С. 9–11.

18. Екологія. Діти. Книга. : (кращі проекти екол.-прав. просвітництва серед користувачів-дітей, представлені на обл. конкурс-огляд район. та міських б-к для дітей). Вип. 1 / Полтав. обл. б-ка для дітей ім. Панаса Мирного ; [уклад. О. М. Тарасенко]. – Полтава : [б. в. ], 2012. – 101 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://odb.poltava.ua/pdf/EKOLOG%D0%86Ja_ D%D0%86TI_KNIGA.pdf.

19. Екологія. Діти. Книга. : (кращі проекти екол.-прав. просвітництва серед користувачів-дітей, представлені на обл. конкурс-огляд район. та міських б-к для дітей). Вип. 2 / Полтав. обл. б-ка для дітей ім. Панаса Мирного ; [уклад. О. М. Тарасенко]. – Полтава : [б. в. ], 2012. – 70 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://www.odb.poltava.ua/pdf/EKOLOG%D0%86Ja_ D%D0%86TI_KNIGA_v2.pdf.

20. Екологія. Діти. Книга. : (кращі проекти екол.-прав. просвітництва серед користувачів-дітей, представлені на обл. конкурс-огляд район. та міських б-к для дітей). Вип. 3 / Полтав. обл. б-ка для дітей ім. Панаса Мирного ; [уклад. О. М. Тарасенко]. – Полтава : [б. в. ], 2012. – 66 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://www.odb.poltava.ua/pdf/EKOLOG%D0%86Ja_ D%D0%86TI_KNIGA_v3.pdf.

21. Екологоорієнтовна діяльність дитячих бібліотек (в рамках Року фізичного здоров’я та екології) : консультація / Нац. б-ка України для дітей ; [матеріал підгот. Ю. В. Осадча]. – Київ : [Нац. б-ка України для дітей ], 2013. – 20 с. – Додаток: Екол. календар : с. 18–19. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://www.chl.kiev.ua/mbm/Book/View/107#page/1/mode/2up.

22. Еколого-просвітницька діяльність бібліотек Кіровоградщини : бібліогр. покажч. / Комун. закл. „Обласна універсальна наукова бібліотека ім. Д. І. Чижевського” ; уклад. Івахнюк Н. Г., ред. Козлова В. А. – Кропивницький : [б. в.], 2017. –16 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://library.kr.ua/bibliograph/ekolohpokazhchyk.pdf.

Бібліографічний покажчик містить матеріали щодо еколого-просвітницької діяльності бібліотек Кіровоградщини за 2006–2016 роки.

23. Жакоміна, О. В. Екологічне виховання молодших школярів у позакласній роботі / Жакоміна О. В. // Тавр. вісн. освіти. – 2019. – № 2. – С. 235–240. – Бібліогр.: 5 назв.

24. Жосан, О. Е. Шкільний екологічний клуб у системі виховної роботи / О. Е. Жосан // Вихов. робота в шк. – 2010. – № 2. – С. 10–16.

25. Земсков, А. И. Библиотеки и экология / А. И. Земсков // Науч. и техн. б-ки. – 2012. – № 6. – С. 40–46.

Огляд виступів, представлених на сесії „Стійкі інновації та екологічна інформація для всіх” 77- ї Генеральної конференції ІФЛА (13–18 серпня 2011 р., Сан-Хуан, Пуерто-Ріко).

26. Зніщенко, М. П. „Історичний лікбез”, „Екологічний портал” як складова змісту бібліотечної роботи з дітьми Київської обласної бібліотеки для дітей на сучасному етапі / Микола Павлович Зніщенко // Бібліотека: місце традицій, простір інновацій : матеріали круглого столу, присвяч. 55-річчю наук. б-ки Київ. нац. ун-ту культури і мистецтв, Київ, 30 листоп. 2018 р. / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Наук. б-ка. – Київ : Видавн. центр КНУКіМ, 2018. – С. 37–41. – Бібліогр.: 9 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://lib.knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/Biblioteka-mistse-traditsiy.pdf.

Про заходи з екологічного виховання та формування історичних знань у користувачів спеціалізованих бібліотек для дітей Київщини, а також вихователів, педагогів, батьків дітей області.

27. Касаткіна, Т. Екологічне інформування користувачів як важливий суспільно значущий напрям інформаційної діяльності бібліотек / Тетяна Касаткіна // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського / Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ : [б. в.], 2011. – Вип. 32. – С. 385–389. – Бібліогр.: с. 389.

28. Когут, В. О. Шкільна бібліотека як осередок краєзнавчого та екологічного виховання / В. О. Когут // Шкіл. б-ка плюс. – 2008. – Листоп. (№ 21/22). – С. 26–28. – Бібліогр.: с. 28.

29. Когут, В. О. Щоб не замулювались джерела пам’яті: шкільна бібліотека як осередок краєзнавчого та екологічного виховання : [досвід роботи б-ки Тернівської ЗОШ І–ІІІ ст.] / В. О. Когут // Пед. вісн. – Кіровоград, 2014. – № 1/2. – С. 127–129. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://koippo.in.ua/arhiv/druk/pv_2014_29-30.pdf.

30. Листовская, Э. И. Интегрированная деятельность учителя биологии и библиотекаря в экологическом воспитании учащихся / Э. И. Листовская, В. И. Дерягина // Шкіл. бібліотекар. – 2014. – № 7 (лип.). – С. 5–10.

31. Львовский стиль : прогр. для юных экологов и краеведов // Библ. дело. – 2013. – № 9. – С. 34–36.

Екскурсія бібліотеками Централізованої бібліотечної системи для дітей м. Львова, ознайомлення з екологічними та краєзнавчими програмами.

32. Маленко, Я. Розвиток бібліотечних баз екологічної інформації як ресурс стратегічних комунікацій / Яна Маленко // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського / Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського [та ін.]. – Київ : [б. в.], 2019. – Вип. 52: Розвиток соціально-інформаційних комунікацій в умовах інформатизації. – С. 153–161. – Бібліогр.: 10 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/npnbuimviv_2019_52_13.

33. Освітянська бібліотека в сучасній системі соціокультурних комунікацій : метод. рек. / Нац. акад. пед. наук України, Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського ; [авт.-упоряд.: Глазунова С. М., Ніколаєнко Я. М., Сошинська Я. Є. ; наук. ред.: Добко Т. В., Пономаренко Л. О. ; літ. ред. Василенко Н. М.]. – Київ : [б. в.], 2019. – 71 с. – (Серія „На допомогу професійній самоосвіті працівників освітянських бібліотек” ; вип. 22). – До 20-річчя Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/Educational_Library_in_the_Socio-Cultural_Communications_2019.pdf.

34. Отрошко, Т. Серце Землі у наших долонях : [екол. освіта: із досвіду роботи б-ки-філії № 4 ЦБС для дітей м. Запоріжжя] / Тамара Отрошко // Світ дит. б-к. – 2012. – № 2. – С. 14–15. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://www.chl.kiev.ua/svit_pdf/SDB-2012-2.pdf.

35. Презентація екологічних проектів бібліотек [Електронний ресурс] : [вебінар, 7.05.2020] / Благодійний фонд „Бібліотечна країна” // YouTube. – Електрон. зображув. дані. – [Б. м.], 2020. – 7 трав. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=XQG-hcO-TpE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2GMDysOA3PBuX1XNgYqxP0zbNat3SEKa6rg7D1c1KZrfv4NOLNwJyzBXY, вільний (дата звернення: 8.05.2020). – Назва з екрана.

36. Проблеми екології і роль бібліотек в екологічному вихованні населення : (огляд) / [Житомир.] обл. універс. наук. б-ка ім. О. Ольжича, Наук.-метод. від. ; [уклад. О. В. Костюченко]. – Житомир : [б. в.], 2016. – 29 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://www.lib.zt.ua/sites/default/files/publication/Проблеми екології%2C вип.2_0.pdf.

37. Ракуленко, Н. Екопросвіта для кожного / Наталія Ракуленко // Бібл. форум: історія, теорія і практика. – 2020. – № 2. – С. 21–24.

Стаття знайомить із досвідом роботи Орхуського центру екологічної інформації, що діє при відділі документів з економічних, технічних та природничих наук Обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Д. І. Чижевського у м. Кропивницькому. Робота центру допомогла налагодити міцні партнерські стосунки з різними установами та підприємствами, підсилила роль бібліотеки та згуртувала громаду міста навколо розв’язання екологічних проблем регіону.

38. Романченко, І. Г. Діяльність бібліотек по формуванню екологічної культури дітей (друга половина XX ст.) : автореф. дис. … канд. іст. наук: 07.00.08 / Романченко Інна Григорівна ; [наук. кер. Т. В. Новальська] ; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. – Київ, 2006. – 19 с.

39. Романченко, І. Роль книги у вихованні екологічної культури у дітей раннього віку / І. Романченко // Бібл. планета. – 2005. – № 1. – С. 29–31. – Бібліогр.: 10 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bp_2005_1_13.

40. Руденко, Т. Д. Екологічна освіта та виховання: інформаційна діяльність бібліотек : [досвід роботи бібліотекаря гімназії № 9 м. Кропивницького] / Т. Д. Руденко // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – № 11 (листоп.). – С. 4–8. – Бібліогр.: 11 назв.

41. Ружанська, Т. В. Творча співпраця шкільного колективу та шкільної бібліотеки у процесі формування ціннісного ставлення учнів до природи у контексті громадянського виховання / Тетяна Ружанська // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Серп. (№ 15/16). – С. 20–23.

42. Сахавирта, Х. Показывая „зелѐный путь”... Опыт библиотеки района Валлила города Хельсинки / Харри Сахавирта // Науч. техн. б-ки. – 2012. – № 6. – С. 54–59.

Доповідь на сесії „Стійкі інновації та екологічна інформація для всіх” 77- ї Генеральної конференції ІФЛА (13–18 серпня. 2011 р., Сан-Хуан, Пуерто-Ріко). Представлено екологічну програму бібліотеки, розказано про те, що означає „показувати зелений шлях”.

43. Шкільна бібліотека і екологічна просвіта [Електронний ресурс] : огляд-презентація / Нац. акад. пед. наук України, Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського, від. наук.-метод., соціокультур. та міжнар. діяльності ; [підгот. Алла Іванівна Рубан]. – Мультимед. дані. – Київ, 2020. – 52 слайди. – Режим доступу: https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vQQt7b7ef_vLAPog4 GNCBAmp2yAaJAuhUPY0a_ze1gLNOkoZ58B8lW_cYh5hDcFgRPi8f-SRp1dlBlL/pub?start=true&loop=false&delayms=5000#slide=id.g77771da6dd_0_46, вільний (дата звернення: 18.06.2020). – Назва з екрана.

44. Шкільні бібліотекарі: творчий потенціал : метод. посіб. з досвіду роботи шкіл. бібліотекарів обл. / Кіровоград. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти ім. В. Сухомлинського ; [уклад.: Дяченко Н. І. та ін.]. – Кіровоград : [Б. в.], 2008. – 60 с. – Бібліогр.: с. 57.

У посібнику серед іншого мова йде про екологічне виховання в шкільних бібліотеках.

Розділ 3. Сценарії масових заходів з екологічного виховання

45. Беспалько, Н. „Планета захворіла” : (ус. екол. журн. у 4 кл.) / Наталія Беспалько // Початк. шк. – 2019. – № 11. – С. 40–43.

46. Гаврись, О. „Зупинимо сміттєву повінь” : вихов. захід з учнями ст. кл. / Ольга Гаврись // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. – Квіт. (№ 7/8). – С. 9–13.

47. Гриценко, В. В. Екологічна вистава „Дванадцять місяців” : [сценарій] / В. В. Гриценко, С. О. Задорожня // Мистецтво в шк.: музика, образотворче мистецтво, худож. культура. – 2019. – № 6. – С. 24–27.

48. Гриценко, В. В. Екологічна вистава „Царівна Несміяна” : [сценарій] / В. В. Гриценко, С. О. Задорожня // Мистецтво в шк.: музика, образотворче мистецтво, худож. культура. – 2019. – № 7. – С. 36–39.

49. Давайте делать нашу землю краше : (сценарий родит. собрания) // Шкіл. б-ка плюс. – 2011. – Трав. (№ 10). – С. 10–14. – Бібліогр.: 6 назв.

Подано сценарій батьківських зборів, метою яких є підвищення екологічної грамотності батьків та дітей.

50. Збережемо дивосвіт Землі [Електронний ресурс] : метод. рек. з питань екол. виховання / Упр. культури, національностей, релігій та туризму Хмельниц.

облдержадмін., Хмельниц. обл. б-ка для дітей ім. Т. Г. Шевченка ; матеріал підгот. Цегельник О. М. – Електрон. дані. – Хмельницький, 2016. – Режим доступу: https://odb.km.ua/?dep=38&w=show_dpage&dep_up=615&dep_cur=616&dpage_id=251, вільний (дата звернення: 11.04.2020). – Назва з екрану.

51. Іщенко, Т. Збережемо природу рідного краю : екол. година / Тетяна Іщенко // Початк. шк. – 2011. – № 3. – С. 18–20.

52. Лупіцька, В. М. Горнися до природи, не матимеш пригоди... : з досвіду роботи з екол. виховання дит. б-к Харківщини / В. М. Лупіцька, Л. А. Коваль // Шкіл. б-ка. – 2013. – № 7/8. – С. 34–39.

Добірка сценаріїв конкурсів, турнірів, вікторин з екологічного виховання.

53. Мурга, С. О. „Кінець світу: чи збудуться пророцтва?” : (екофорум для 8-х кл.) / С. О. Мурга, В. В. Соколовська // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – № 12 (груд.). – С. 15–23. – Бібліогр.: 22 назви.

54. Природа глазами души : [метод. пособие] / Луган. обл. б-ка для юношества ; [сост.: Л. А. Комаренко, Ю. А. Кононенко]. – Луганск : [б. и.], 2005. – 88 с. – Библиогр.: с. 82–86. – Текст видання представлено також в інтернеті: https://refdb.ru/look/1784285-pall.html.

55. Природи щедрий дивосвіт : метод. поради бібліотекарям з орг. заходів екол. тематики до Міжнар. року охорони здоров’я рослин / Упр. культури Сум. облдержадмін., КЗ Сум. облради „Сумська обласна бібліотека для дітей” ; [склала Бурятова Т. І.]. – Суми : [б. в.], 2019. – 26 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: https://drive.google.com/file/d/11NtWSsAZX7G8v3U06R7ni YPfkAQ0GXUq/view.

56. Ридош, Л. В. Виступ екологічної агітбригади „Лісівник” : [сценарій екол. заходу] / Л. В. Ридош, О. М. Бунчук // Географія. – 2018. – № 21/22. – С. 69–71.

57. Руденко, Т. Д. Людство й довкілля : вихов. захід до Дня Землі для учнів 9 кл. / Т. Д. Руденко // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. – Квіт. (№ 7/8). – С. 17–19. – Бібліогр.: 6 назв.

58. Савченко, Л. І. „Сміття в місті: невихованість чи безгосподарність” : (ток-шоу) / Л. І. Савченко // Шкіл. бібліотекар. – 2016. – № 3 (берез.). – С. 39–43.

59. Сценарії виховних заходів, уроків, тренінгів : [бібліогр. список] : додаток // Освітянська бібліотека в сучасній системі соціокультурних комунікацій : метод. рек. / Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського ; [авт.-упоряд.: Глазунова С. М., Ніколаєнко Я. М., Сошинська Я. Є.]. – Київ, 2019. – С. 61–71. – Сценарії з екологічного виховання: с. 67–70. – Текст представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/Educational_Library_in_the_Socio-Cultural_Communications_2019.pdf.

60. Ткаченко, Т. В. День води : [сценарій екол. заходу] / Т. В. Ткаченко // Географія. – 2019. – № 5/6. – С. 64–71. – Бібліогр.: 14 назв.

61. Тростенюк, А. І. Душа природи – душа добра : [бібл. урок] / А. І. Тростенюк // Шкіл. бібліотекар. – 2014. – № 4 (квіт.). – С. 5–8.

Розділ 4. Екологічний дизайн в організації бібліотечного простору

62. Вернер, К. У. Бібліотеки стають зеленими. Пам’ятка будівельника екологічної бібліотеки [Електронний ресурс] / Клаус Ульріх Вернер // Читай у бібліотеці : проект Укр. бібл. асоц. / Укр. бібл. асоц. – Електрон. дані. – Київ, [2017?]. – Режим доступу: https://anyformatread.org/chitaj-u-bibliotetsi/item/1088-biblioteky-staiut-zelenymy-pam-iatka-budivelnyka-ekolohichnoi-biblioteky, вільний (дата звернення: 15. 04.20). – Назва з екрану.

63. Збереження бібліотечних і архівних фондів у несприятливих екологічних умовах : інструкт.-метод. рек. / А. Г. Бровкін, Л. М. Волосатих [та ін.] ; Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ : [б. в.], 2005. – 33 с. – Бібліогр.: с. 18–19.

64. „Зелѐный” офис – здоровый офис: реально ли это для украинских компаний [Электронный ресурс] // ЭкоТехника : [сайт]. – Электрон. данные. – [Киев], 2016. – 11 янв. – Режим доступу: https://ecotechnica.com.ua/stati/630-zelenyj-ofis-zdorovyj-ofis-realno-li-eto-dlya-ukrainskikh-kompanij-video.html, вільний (дата звернення: 15. 04.20). – Назва з екрану.

65. Кобець, Г. Жити в стилі „еко” вчить бібліотека на Пріорці в Києві / Ганна Кобець // Уряд. кур’єр. – 2019. – 16 верес. – Текст статті представлено також в інтернеті: https://ukurier.gov.ua/uk/news/zhiti-v-stili-eko-vchit-biblioteka-na-priorci-v-ki/, https://livelibrary.com.ua/green-library/ .

Про створений екопростір у дитячій бібліотеці на Пріорці в Оболонському р-ні м. Києва.

66. Русакова, Л. Еко-проект Львівської обласної бібліотеки для дітей – у п’ятірці найкращих конкурсу від ІФЛА „Зелена бібліотека 2017” IFLA Green Library Award / Лілія Русакова // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Верес. (№ 17/18). – С. 25–26. – Текст статті представлено також в інтернеті: https://ula.org.ua/en/news-2/3766-eko-proekt-lvivskoi-oblasnoi-biblioteky-dlia-ditei-u-p-iatirtsi-naikrashchykh-konkursu-vid-ifla-zelena-biblioteka-2017-ifla-green-library-award.




План заходів

до

Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек

«Бібліотека Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня».


№ п/п Назва заходу Учасники Дата проведення Відповідальний
1 Екскурсія до бібліотеки «Книжковий дім» 1 кл. до 4.10 Зав. бібліотеки Семеннікова Н. В.
2 Конкурс малюнків «Моя улюблена книжка» 1-2 кл. до 31.10 Семеннікова Н. В.
3 День бібліотворчості «Читаємо, малюємо, граємо» 3-4 кл. 7.10-11.10 Семеннікова Н. В.
4 Літературна вікторина.
Смайл-опитування «Якою ви бачите сучасну шкільну бібліотеку?»
5-7 кл. 14.10- 18.10 Семеннікова Н. В., класні керівники
5 Бесіда «Діти, книга, бібліотека» 8-9 кл. 21.10- 26.10 Семеннікова Н. В., класні керівники
6. Дублер-шоу «Бібліотекар на час» 10-11 кл. 28.10 - 30.10. Семеннікова Н. В.
7. Підведення підсумків місячника, творчий звіт 31.10 Семеннікова Н. В.

/Files/images/2019_2020_zobrajennya/b-ka/IMG_20191015_082113.jpg

/Files/images/2019_2020_zobrajennya/b-ka/IMG_20191017_111821.jpg /Files/images/2019_2020_zobrajennya/b-ka/IMG-4099d3bb2aa043deb95cab8d30683d56-V.jpg /Files/images/2019_2020_zobrajennya/b-ka/IMG-c3a9da92108beade6e42b34eb60ea2f4-V.jpg /Files/images/2019_2020_zobrajennya/b-ka/IMG-25b2047b64770f5ac7e9b186a370be98-V.jpg


Рекомендована література

Законодавча і нормативна база

1. Про освіту : Закон України від 5 верес. 2017 р. No 2145-VIII // Офіц. вісн. України. –

2017. – No 78. – Ст. 2392 ; Відом. Верхов. Ради України. – 2017. – No 38/39. – Ст. 380 ;

Голос України. – 2017. – 27 верес. (No 178/179). – Текст документа доступний також

в інтернеті: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

2. Про затвердження плану заходів на 2017–2029 роки із запровадження Концепції

реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти

„Нова українська школа” : розпорядж. Каб. Міністрів України від 13 груд. 2017 р.

No 903-р // Уряд. кур’єр. – 2017. – 22 груд. (No 242). – Текст документа представлено

також в інтернеті: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/903-2017-%D1%80.

3. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування

загальної середньої освіти „Нова українська школа” на період до 2029 року :

розпорядж. Каб. Міністрів України від 14 груд. 2016 р. No 988-р // Офіц. вісн.

України. – 2017. – No 1. – Ст. 22. – Текст документа представлено також в інтернеті:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80.

4. Про схвалення Стратегії розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року

„Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України” : розпорядж.

Каб. Міністрів України від 23 берез. 2016 р. No 219-р // Офіц. вісн. України. – 2016. –

No 26. – Ст. 1047 ; Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Трав. (No 9/10). – С. 2. – Текст

розпорядження доступний також в інтернеті: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-

2016-%D1%80.

5. Про утворення Державної служби якості освіти України : постанова Каб. Міністрів

України від 6 груд. 2017 р. No 947 // Офіц. вісн. України. – 2017. – No 100. – Ст. 3080 ;

Уряд. кур’єр. – 2017. – 13 груд. (No 235). – Текст документа доступний також в

інтернеті: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/947-2017-%D0%BF.

6. Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для

роботи в умовах Нової української школи : наказ М-ва освіти і науки України від

15 січ. 2018 р. No 34 // Інформ. зб. та комент. М-ва освіти і науки України. – 2018. –

No 2. – С. 72–73. – Текст документа представлено також в інтернеті:

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0034729-18.

7. Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді,

Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і

молоді та Методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у

загальноосвітніх навчальних закладах : наказ М-ва освіти і науки України від

16.06.2015 р. No 641 // Інформ. зб. та комент. М-ва освіти і науки України. – 2015. –

No 7. – С. 70–95 No 8. – С. 87–95. – Додатки: Концепція національно-патріотичного

виховання дітей та молоді; Методичні рекомендації щодо національно-

патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах. – Текст документа

доступний також в інтернеті: http://old.mon.gov.ua/ru/about-ministry/normative/4068-.

8. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації освітнього

простору Нової української школи : наказ М-ва освіти і науки України від 23 берез.

2018 р. No 283 // Інформ. зб. та комент. М-ва освіти і науки України. – 2018. – No 5. –

С. 23–25. – Текст документа представлено також в інтернеті:

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0283729-18.

9. Про надання грифа „Рекомендовано Міністерством освіти і науки України”

електронним засобам навчального призначення (електронним підручникам) для

початкових класів Нової української школи : наказ М-ва освіти і науки України від

4 жовт. 2018 р. No 1078 // Інформ. зб. для дир. шк. та зав. дит. садка. – 2018. – No 10. –

С. 8–9. – Текст документа представлено також в інтернеті:

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1078729-18.

10. Про проведення щорічного Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек : наказ

М-ва освіти і науки України від 12 серп. 2014 р. No 931 // Інформ. зб. для директора

шк. та зав. дит. садочком. – 2014. – No 16/17. – С. 78–81. – Текст документа

представлено також в інтернеті: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/42471/.

Нова українська школа – ключова реформа

Міністерства освіти і науки України

11. Кузь, В. Г. Нова українська школа за концепцією розвитку освіти на період 2015–

2025 рр. / В. Г. Кузь // Педагогіка і психологія. Вісн. НАПН України = Pedagogics and

psychology. Newsletter of the NAPS of Ukraine. – 2017. – No 1. – С. 21–26. – Бібліогр.:

7 назв.

12. Нова Українська школа : [веб-сторінка] / М-во освіти і науки України. – Електрон.

дані. – [Київ], 2019. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola,

вільний.

13. Нова Українська школа : концептуал. засади реформування серед. шк. / група

упоряд.: Гриневич Лілія [та ін.] ; заг. ред.: Грищенко Михайло. – [Київ], 2016. –

40 c. – Текст документа представлено також в інтернеті: https://nus.org.ua/wp-

content/uploads/2017/07/konczepcziya.pdf.

14. НУШ: Нова Українська школа : [портал] / ГО „Смарт Освіта” у партнерстві з

М-вом освіти і науки України. – Електрон. дані. – [Київ], 2019. – Режим доступу:

https://nus.org.ua/, вільний.

15. Панельна дискусія „Бібліотека Нової української школи: реалії та перспективи”

/ матеріал підгот. Хемчян І. І. // Шкіл. б-ка плюс. – 2018. – Жовт. (No 19/20). – С. 2–5.

Про захід на IX Львівському міжнародному бібліотечному форумі в межах

25-го Міжнародного Форуму видавців у Львові (22 вересня 2018 р.).

Бібліотека Нової української школи як об’єкт інформатизації

16. Баліка, Л. М. Шкільна бібліотека та інформаційно-комунікаційні технології

/ Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –

Рівне : [б. в.], 2016. – Вип. 4. – С. 305–311. – Бібліогр.: 14 назв. – Текст статті

представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2016_4_37.

У статті проаналізовано погляди вчених на роль бібліотеки навчального

закладу з позиції перетворення їх у інформаційні центри, медіатеки. Розглядається

питання функціонування шкільної бібліотеки як інформаційного центру.

Досліджуються концептуальні положення діяльності таких центрів,

обґрунтовуються організаційно-педагогічні умови створення ШБІЦ в Україні на

сучасному етапі, проаналізовано головні ознаки ШБІЦ.

17. Блудова, І. Г. Формування медіатеки на базі шкільної бібліотеки / Ірина Григорівна

Блудова // Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч.

закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 10–15. – Бібліогр.: 13 назв.

18. Інформатизація освіти і зародження нового освітнього середовища як основи нової

української школи / Л. М. Калініна [та ін.] // Комп'ютер у шк. та сім'ї. – 2017. –

No 4. – С. 3–7. – Бібліогр.: 8 назв.

У статті розглянуто проблеми, пов’язані з необхідністю наповнення

освітнього простору України електронними освітніми ресурсами належної якості.

Обгрунтовано необхідність пошуку нових шляхів забезпечення доступності для

вчителів ЗЗСО до електронних освітніх ресурсів та подано деякі результати

роботи комісії з питань інформатизації закладів освіти.

19. Коченгіна М. В. Можливості використання онлайн-сервісів та інформаційних

агрегаторів у роботі шкільного бібліотекаря / Маріанна Вікторівна Коченгіна

// Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. –

2015. – Вип. 1 (9). – С. 21–24.

20. Поліщук, А. А. Використання ІКТ в роботі шкільної бібліотеки /А. А. Поліщук

// Шкіл. бібліотекар. – 2016. – No 1. – С. 3–6. – Бібліогр.: 5 назв.

21. Прокопенко, Л. С. Створення сайта шкільної бібліотеки / Лідія Семенівна

Прокопенко // Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч.

закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 58–65. – Бібліогр.: 9 назв.

Формування інформаційних ресурсів шкільних бібліотек

22. Бондар, Л. М. Комплектування фонду шкільної бібліотеки на допомогу

національно-патріотичному вихованню дітей і молоді / Людмила Миколаївна Бондар

// Таврійс. вісн. освіти. – 2017. – No 3. – С. 285–295. – Бібліогр.: 6 назв.

23. Бондар, Л. М. Комплектування фонду шкільної бібліотеки як складова ланка в

системі навчально-виховного процесу освітнього закладу / Людмила Бондар // Вісн.

Кн. палати. – 2018. – No 12. – С. 20–23. – Бібліогр.: 12 назв.

24. Галович, А. М. Трансформація фонду шкільної бібліотеки / А. М. Галович // Шкіл.

б-ка. – 2014. – No 10. – С. 11–13.

У статті йде мова про фонд шкільної бібліотеки, в т. ч. про його

наповненість електронними освітніми ресурсами.

25. Іванова, Я. З користю для себе та читачів, або Якою має бути інформаційно-

бібліографічна продукція шкільної бібліотеки : [рекомендації] / Яна Іванова,

Валентина Короткевич // Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. – No 2. – С. 40–47.

26. Мацібора, Н. Г. Організація інформаційного ресурсу шкільної бібліотеки

/ Н. Г. Мацібора // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Верес. (No 17/18). – С. 15–19. –

Бібліогр.: с. 19. – Текст статті представлено також в інтернеті:

http://journals.dnpb.gov.ua/article/view/110470.

У статті розглянуто питання зберігання інформаційного ресурсу шкільної

бібліотеки. Подано інформацію про обладнання приміщення бібліотеки, розміщення

фонду, забезпечення відповідних умов збереження документів.

27. Пелех, В. В. Алгоритм інвентаризації бібліотечного фонду шкільних підручників:

конструктивний підхід / В. В. Пелех, О. В. Микало // Шкіл. бібліотекар. – 2017. –

No 8. – С. 13–21.

28. Упровадження Універсальної десяткової класифікації в практику роботи бібліотек

закладів загальної середньої та професійно-технічної освіти : метод. рек. / уклад.

І. Г. Лобановська ; Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського. – Київ,

2018. – 63 с. – (Серія „На допомогу професійній самоосвіті працівників освітянських

бібліотек” ; вип. 17) (Шкільна бібліотека плюс ; No 15/16, серпень). – Текст

методичних рекомендацій представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wp-

content/uploads/2018/10/Uprov_metod_rec.pdf.

29. Школи забезпечуватимуть е-підручниками – уряд затвердив новий

порядок [Електронний ресурс] // НУШ: Нова Українська школа : [портал] / ГО

„Смарт Освіта” у партнерстві з М-вом освіти і науки України. – Електрон. дані. –

[Київ]. – 2019. – 24 січ. – Режим доступу: https://nus.org.ua/news/shkoly-

zabezpechuvatymut-e-pidruchnykamy-uryad-zatverdyv-novyj-poryadok/, вільний.

Основні напрями діяльності бібліотек закладів освіти

на сучасному етапі

30. Брижицька, О. М. Переосмислення ролі шкільної бібліотеки у сучасному

освітньому просторі / О. М. Брижицька // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. –

Лип. (No 13/14). – С. 8–13. – Бібліогр.: 7 назв.

У статті розкривається роль сучасної шкільної бібліотеки як

інформаційного центру розвитку, підтримки обдарованих учнів у їх становленні як

творчої неповторної особистості.

31. Волкова, Н. І. Складання річного плану роботи шкільної бібліотеки:

конструктивний підхід / Н. І. Волкова // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – No 10. – С. 5–10.

32. Греченіна, Т. І. Форми роботи шкільної бібліотеки з початковими класами, які

навчаються за спецпрограмами : [із досвіду роботи б-ки ЗОШ No 103 м. Харкова]

/ Т. І. Греченіна // Шкіл. бібліотекар. – 2018. – No 7. – С. 2–5.

33. Данилюк, О. М. Ключові компетентності шкільного бібліотекаря: загальна

характеристика / О. М. Данилюк // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – No 8. – С. 2–7. –

Бібліогр.: 9 назв.

34. Жмур, Л. О. Річний звіт бібліотеки / Л. О. Жмур, Ю. М. Спащенко // Шкіл. б-ка. –

2014. – No 3. – С. 18–19.

35. Какуша, А. Електронний щоденник у практиці шкільної бібліотеки / Алла Какуша

// Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. – No 8. – С. 19–25.

36. Кухаренко, Г. М. Роль шкільної бібліотеки в запровадженні нових освітніх

стандартів : [із досвіду роботи б-ки – лаб. перспектив. досвіду з питань автоматизації

бібл. процесів Херсон. НВК „Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня

школа І–ІІІ ступенів No 15” Херсон. міськ. ради] / Кухаренко Г. М. // Василь

Сухомлинський у діалозі з сучасністю: виховуємо культуру потреб особистості :

матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. і ХХІІ Всеукр. пед. читань, 24–25 верес.

2015 р. / НАПН України [та ін.]. – Херсон, [2015]. – Ч. 3. – С. 64–70. – Бібліогр.:

7 назв.

37. Лихожон, Т. Бібліотечно-інформаційний центр – сучасна модель шкільної

бібліотеки / Тетяна Лихожон // Рід. шк. – 2016. – No 10. – С. 58–61. – Бібліогр.:

10 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2016_10_16.

У статті йдеться про шкільний бібліотечно-інформаційний центр, його

структуру, завдання, ресурси. Розглянуто деякі заходи та інноваційні проекти, що

реалізуються в бібліотеці та навчальному закладі. Досвід бібліотечно-

інформаційного центру НВК „Школа гуманітарної праці” має зацікавити

бібліотекарів шкільних бібліотек, керівників закладів освіти, які планують

модернізацію бібліотеки.

38. Мандибура, І. Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу :

[інформ. діяльність шкіл. б-ки] / І. Мандибура // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. –

Січ. (No 1/2). – С. 10–19. – Бібліогр.: 7 назв.

39. Матвійчук, О. Є. Шкільна бібліотека – інформаційна платформа для набуття знань

/ Оксана Євгенівна Матвійчук // Бібліотека: місце традицій, простір інновацій :

матеріали круглого столу, присвяч. 55-річчю наук. б-ки Київ. нац. ун-ту культури і

мистецтв, Київ, 30 листоп. 2018 р. / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Наук. б-ка. –

Київ : Видавн. центр КНУКіМ, 2018. – С. 59–63. – Бібліогр.: 5 назв. – Текст статті

представлено також в інтернеті: http://lib.knukim.edu.ua/wp-

content/uploads/2018/11/Biblioteka-mistse-traditsiy.pdf.

40. Нерушак, О. Форми методичної роботи із шкільними бібліотекарями / О. Нерушак

// Шкіл. б-ка плюс. – 2015. – Лип. (No 13/14). – С. 9–19. – Бібліогр.: 7 назв.

41. Покроєва, Л. Д. Модернізація роботи шкільної бібліотеки як умова створення

інформаційного освітньо-наукового простору навчального закладу / Любов

Денисівна Покроєва // Джерело пед. інновацій : інформ. технології в б-ці

загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 6–9.

42. Хемчян, І. І. Модернізація шкільних бібліотек як сучасних ресурсних бібліотечно-

інформаційних центрів / [підгот. І. І. Хемчян] // Рід. шк. – 2014. – No 1/2. – С. 79.

43. Шкільний бібліотечно-інформаційний центр – сучасна модель бібліотеки

навчального закладу : матеріали до Всеукр. конкурсу „Шкільна бібліотека”,

номінація „Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу”

/ підгот. Лихожон Тетяна Володимирівна. – Херсон : [б. в.], 2017. – 50 с. – Текст

документа представлено також в інтернеті:

http://www.library.kherson.ua/2017/ШГП/1.Лихожон. ШБIЦ - сучасна модель

бiблiотеки навчального закладу. Херсон.pdf.

44. Школа и библиотека: креативные проекты, инновационные программы : сборник

статей и материалов / КУ „Херсонская областная библиотека для детей”

им. Днипровой Чайки Херсон. обл. совета, Упр. образования Херсон. гор. совета ;

[под ред. А. А. Кияновского ; отв. за вып. А. И. Бардашевская]. – Херсон : [б. в.],

2014. – 48 с.

45. Ящук, І. П. Шкільна бібліотека у структурі загальноосвітнього навчального закладу

/ І. П. Ящук // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –

Рівне : [б. в.], 2017. – Вип. 5. – С. 86–95. – Бібліогр.: 11 назв. – Текст статті

представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_5_10.

Бібліотечне та інформаційно-бібліографічне обслуговування

користувачів. Соціокультурна діяльність шкільної бібліотеки.

46. Войцех, Р. М. Інноваційні форми масової роботи шкільної бібліотеки / Раїса

Миколаївна Войцех // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Черв. (No 11/12). – С. 1–31.

47. Ворфлік, Л. В. Шкільна бібліотека – осередок національно-патріотичного виховання

молоді / Л. В. Ворфлік, З. Г. Жеребкіна // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. –

Жовт. (No 19/20). – С. 4–7.

48. Гаркуша, В. В. Бібліотечне краєзнавство в системі роботи шкільних бібліотек

/ В. В. Гаркуша // Шкіл. бібліотекар. – 2014. – No 9. – С. 2–6.

49. Герасимчук, Т. П. Книжкова виставка [в шкільній бібліотеці] як засіб

інформаційного впливу на читача / Т. П. Герасимчук // Шкіл. бібліотекар. – 2017. –

No 12. – С. 5–11.

50. Дудар, О. Застосовуємо музейний досвід у роботі шкільної бібліотеки / Ольга Дудар

// Заст. директора шк. – 2014. – No 8. – С. 13–20.

51. Жеребкіна, З. Г. Методичні матеріали та зауваги щодо проведення заходів

патріотичного спрямування в навчально-виховних закладах / З. Г. Жеребкіна,

Т. І. Писаренко // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Жовт. (No 19/20). – С. 15–24. – Бібліогр.:

с. 23–24.

52. Жигунова, Л. І. Організація масової роботи шкільних бібліотек / Л. І. Жигунова

// Шкіл. б-ка. – 2015. – No 8. – С. 26–29.

53. Запорожець, О. О. Бібліотечний воркшоп як метод упровадження інтерактивних

технологій / О. О. Запорожець // Шкіл. бібліотекар. – 2015. – No 7. – С. 3–6.

54. Зігура, Т. І. Особистісно орієнтовані технології у виховній роботі шкільної

бібліотеки / Т. І. Зігура // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – No 2. – С. 5–9. – Бібліогр.:

5 назв.

55. Клімова, С. В. Традиційні та інноваційні форми роботи шкільного бібліотекаря у

формуванні системоутворюючих понять національної свідомості юних читачів

/ С. В. Клімова // Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Жовт. (No 19/20). – С. 7–11. – Бібліогр.:

с. 11.

56. Клочек, М. І. Креативні методи співпраці шкільного бібліотекаря та вчителів як

засіб розвитку громадянської компетентності учнів / М. І. Клочек // Шкіл.

бібліотекар. – 2017. – No 4. – С. 14–18. – Бібліогр.: 6 назв.

57. Лушпай, Л. М. Роль шкільної бібліотеки у розвитку творчої особистості учнів

/ Л. М. Лушпай // Шкіл. б-ка плюс. – 2014. – Лип. (No 13/14). – С. 20–25. – Бібліогр.:

5 назв.

58. Морєва, О. Гурткова робота бібліотекаря : [консультація] / Олена Морєва // Шкіл.

бібл.-інформ. центр. – 2014. – No 3. – С. 50–54.

Нормативно-організаційні засади функціонування бібліотечних гуртків і умови оплати праці їх керівників.

59. Ніколайченко, О. Просвітницька функція шкільних бібліотек у формуванні

здорового способу життя / О. Ніколайченко // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. –

Берез. (No 5/6). – С. 11–14.

60. Ночвінова, О. Шкільна бібліотека – осередок виховання в учнів загальнолюдських

цінностей / Олена Ночвінова // Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2015. – No 6. – С. 79–80.

61. Охріменко, Н. М. Шкільна бібліотека – інформаційний осередок у формуванні

національної гідності школярів / Наталя Миколаївна Охріменко // Джерело пед.

інновацій : інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). –

С. 103–109. – Бібліогр.: 13 назв.

62. Патріотичне виховання у шкільних бібліотеках: методи та підходи : метод. рек.

/ [авт.: Т. В. Добко, І. І. Хемчян, Л. М. Бондар, А. І. Рубан ; наук. ред.:

Л. Д. Березівська, Т. В. Добко ; наук. консультант О. К. Журба ; літ. ред.

Л. В. Редько-Шпак] ; Нац. акад. пед. наук України, Держ. наук.-пед. б-ка України

ім. В. О. Сухомлинського. – Київ : [б. в.], 2017. – 88 с. – Бібліогр.: с. 61–66. – (Серія

„На допомогу професійній самоосвіті працівників освітянських бібліотек” ;

вип. 16). – Текст видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wp-

content/uploads/2017/09/patriotic_education_method_recommend_2017.pdf.

63. Прохорова, Л. П. Інформаційний сервіс шкільної бібліотеки / Лариса Прохорова

// Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. – No 9. – С. 28–34.

64. Роль шкільної бібліотеки в національно-патріотичному вихованні учнівської

молоді : зб. метод. матеріалів / [упоряд.: Ворфлік Л. В., Жеребкіна З. Г. ; за заг. ред.

Л. Д. Покроєвої, С. Є. Вольянської] ; Харків. акад. неперерв. освіти. – Харків, 2017. –

235 с. – Текст видання представлено також в інтернеті: http://dnpb.gov.ua/wp-

content/uploads/2017/10/The_role_of_the_school_library_in_national-

patriotic_education_2017.pdf.

65. Ружанська, Т. Творча співпраця шкільного колективу та шкільної бібліотеки у

процесі формування ціннісного ставлення учнів до природи у контексті

громадянського виховання / Тетяна Ружанська // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. –

Серп. (No 15/16). – С. 20–23.

66. Сидоренко, О. М. Особливості обслуговування в шкільній бібліотеці

/ О. М. Сидоренко // Шкіл. бібліотекар. – 2013. – No 12. – С. 23–33. – Бібліогр.:

18 назв.

67. Соколов, В. Валеологічний супровід бібліотечно-інформаційної діяльності в

шкільних бібліотеках / Віктор Соколов // Бібл. вісн. – 2017. – No 6. – С. 10–17. –

Бібліогр.: 25 назв.

Розкрито специфіку культурно-просвітницької роботи шкільних бібліотек,

спрямованої на розвиток культури здоров’я суб’єктів бібліотечно-інформаційної

діяльності.

68. Тютюнник, Ю. А. Формування здорового способу життя засобами шкільної

бібліотеки / Ю. А. Тютюнник // Шкіл. бібліотекар. – 2018. – No 5. – С. 2–4.

69. Фоменко, Т. Просвітницька функція шкільних бібліотек у формуванні здорового

способу життя / Тетяна Фоменко // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. – Берез. (No 5/6). –

С. 14–16.

70. Хемчян, І. І. Формування патріотизму як основа виховної роботи шкільної

бібліотеки / Ірина Іванівна Хемчян // Шкіл. б-ка плюс. – 2016. – Листоп. (No 21/22). –

С. 2–6.

71. Хемчян, І. І. Шкільна бібліотека в системі громадянсько-патріотичного виховання

учнівської молоді [Електронний ресурс] / І. І. Хемчян // Українські педагоги про

національно-патріотичне виховання : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. семінару,

[18 трав. 2016 р.] / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [та ін.]. – Електрон.

дані. – Київ, 2016. – С. 42–44. – Режим доступу:

http://lib.iitta.gov.ua/704514/1/ЗБІРНИК-ОСТАТОЧНИЙ.pdf, вільний (дата звернення:

25.06.2019). – Назва з екрану.

72. Чернописька, А. М. Національно-патріотичне виховання учнівської молоді –

процес формування духовних цінностей у сучасному світі / А. М. Чернописька

// Шкіл. б-ка плюс. – 2017. – Жовт. (No 19/20). – С. 24–28. – Бібліогр.: с. 28.

73. Чорна, І. В. Роль бібліотеки у розвитку національної свідомості учнів / І. В. Чорна

// Шкіл. б-ка. – 2015. – No 8. – С. 17–19.

74. Шабанова, М. Робота шкільної бібліотеки з формування здорового способу життя

/ Марина Шабанова // Шкіл. б-ка плюс. – 2013. – Квіт. (No 7/8). – С. 12–14. –

Бібліогр.: 12 назв.

75. Шкільна бібліотека. Виховні заходи / [авт. кол.: Наталія Литвин та ін. ; упоряд.

Н. Харченко ; ред. рада: М. Мосієнко та ін.]. – Київ : Шкіл. світ, 2016. – 156, [2] с. –

(Серія „Бібліотека «Шкільного світу»”).

76. Шлях читача до бібліотеки : [обслуговування користувачів; соціокультур.

діяльність б-ки; популяризація читання]. – Київ, 2015. – 48 с. (Шкільна бібліотека ;

No 11) ; (темат. вкладка до журн. „Шкільна бібліотека” ; вип. 1).

Формування інформаційної культури користувачів

77. Гайдай, Л. М. Партнерство бібліотекаря та вчителів у вихованні компетентного

користувача / Л. М. Гайдай // Шкіл. бібліотекар. – 2019. – No 2 (лют.). – С. 2–6. –

Бібліогр.: 7 назв.

У статті розглянуто напрями партнерства бібліотекаря та вчителів у

навчанні учнів критично мислити та досягати поставленої мети.

78. Книжка у світі Медіа [Електронний ресурс] : програма факультат. курсу з

медіаграмотності для закл. заг. серед. освіти. Розроблення занять : [5–7 кл.]

/ Дегтярьова Г. А., Білик О. М., Кукленко О. С. – Електрон. дані. – [Київ : Академія

української преси, Центр вільної преси, 2018]. – 117 с. : іл. – Режим доступу:

http://www.aup.com.ua/uploads/BookInMediaWorld_2018_small1.pdf, вільний (дата

звернення: 12.11.18). – Назва з екрана.

79. Коропатник, М. М. Медійна та інформаційна грамотність – одна із важливих

компетентностей, які має формувати нова українська школа : виклики

інформаційного суспільства / Коропатник М. М // Наук. зап. Серія: „Психолого-

педагогічні науки” / Ніжин. держ. ун-т ім. Миколи Гоголя. – Ніжин, 2017. – No 3. –

С. 99–106. – Бібліогр.: 39 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2017_3_14.

80. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя [Електронний ресурс]

/ Акад. укр. преси ; [автори: Іванова Інна Богданівна та ін. ; літ. редагування

О. Телемка ; макетування Ю. Гузи]. – Електрон. дані. – [Київ] : Акад. укр. преси :

Центр віл. преси, 2018. – 233 с. – (Бібліотека масової комунікації та

медіаграмотності Академії української преси). – Режим доступу:

http://www.aup.com.ua/uploads/Pochatkova_school_2018.pdf, вільний (дата звернення:

12.03.2019). – Назва з екрана.

81. „Медіакультура особистості” : навч.-метод. моделі медіазанять [для 10 кл.] :

навч.-метод. посіб. / [Миколаїв. обл. ін.-т післядиплом. пед. освіти, каф. психології,

педагогіки та менеджменту освіти ; упоряд. Т. П. Крячко ; за наук. ред.

В. І. Шуляра]. – Миколаїв : [б. в.], 2016. – 146 с. – Текст видання представлено також

в інтернеті: https://library.mk.ua/wp-content/uploads/2015/12/media-posibnik.pdf.

82. Навчальна програма з основ медіаграмотності : 8 (9) кл. (пропедевт. курс).

35 годин / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти,

Акад. укр. преси ; [розроб.: Коваленко П. О. та Мокрогуз О. П.]. – Київ : [б. в.],

2013. – 21 с. – Текст програми представлено також в інтернеті:

http://www.aup.com.ua/uploads/Program_8_class.pdf.

83. Навчальна програма „Основи медіаграмотності” : для загальноосвіт. навч. закл.

10–11 кл. із навчанням укр. мовою, а також рос. та ін. мовами нац. меншинств : затв.

1 серп. 2014 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту освіти,

Акад. укр. преси, Нац. акад. пед. наук, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ; [розроб.:

Літостанський В. В. та ін.]. – Київ : [б. в.], 2014. – 17 с. – Текст програми

представлено також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/ml/Program_10_11.pdf.

84. Навчальна програма „Сходинки до медіаграмотності” : для загальноосвіт. навч.

закл. 2–4 кл. із навчанням укр. мовою, а також рос. та ін. мовами нац. меншинств :

затв. 10 черв. 2014 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т інновац. технологій і змісту

освіти, Нац. акад. пед. наук, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, Акад. укр. преси ;

[розроб.: Літостанський В. В. та ін.]. – Київ : [б. в.], 2014. – 28 с. – Текст програми

представлено також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/ml/progr_2_4.pdf.

85. Основи інформаційної культури : прогр. курсу за вибором для 5–7 кл. Профіль:

гуманітарний : схвалено для використання у загальноосвіт. навч. закл. (лист ІМЗО

від 13.10.2016 No 2.1/12-Г-767) / уклад. Лихожон Тетяна Володимирівна ; рец.:

Голобородько Євдокія Петрівна, Бардашевська Анна Іванівна // Інформ. зб. для дир.

шк. та зав. дит. садочка. – 2017. – No 7/8. – С. 93–118.

86. Основи критичного мислення. 10(11) клас : метод. посіб. для вчителів / [авт.:

О. І. Пометун, І. М. Сущенко]. – Дніпропетровськ : Ліра, 2016. – 156 с.

87. Основи медіаграмотності : навч.-метод. посіб. для вчителя : 8 (9) кл. : плани-

конспекти уроків / Акад. укр. преси ; [автори: Волошенюк О. В. та ін.]. – [Київ] :

Акад. укр. преси : Центр віл. преси, 2014. – 190 с. – (Бібліотека масової комунікації

та медіаграмотності Академії української преси). – Текст посібника представлено

також в інтернеті: http://www.aup.com.ua/uploads/lessons-5.pdf.

88. Поперечна, Л. Шкільний бібліотекар – педагог медіа- та інформаційної культури

/ Поперечна Л. А. // Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: виховуємо

культуру потреб особистості : матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. і

ХХІІ Всеукр. пед. читань, 24–25 верес. 2015 р. / НАПН України [та ін.]. – Херсон,

[2015]. – Ч. 3. – С. 93–97. – Бібліогр.: 7 назв. ; Шкіл. бібл.-інформ. центр. – 2014. –

No 1. – С. 50–54.

Аналізуючи нормативні документи в зв’язку з упровадженням у шкільну

практику медіаосвіти, автор з’ясовує, чи може шкільний бібліотекар стати

медіапедагогом і які умови для цього потрібні.

89. Стеценко, І. Складові інформаційної культури та інформаційної грамотності для

педагогів дошкільної і початкової освіти та їхніх вихованців / Ірина Стеценко

// Дошкіл. освіта. – 2013. – No 4. – С. 64–73. – Бібліогр.: 9 назв.

У статті розглянуто проблему застосування інформаційних технологій в

освітньому процесі. Розкрито сутність понять „інформаційна грамотність” та

„інформаційна культура”. Наголошено на потребі грамотного використання

інформаційних технологій не лише під час навчання, а й в повсякденному житті.

Висвітлено складові інформаційної культури.

90. Шейбе, С. Медіаграмотність : крит. мислення у мультимед. світі : підруч. для

вчителя / Сінді Шейбе, Фейз Рогоу ; [пер. з англ. С. Дьома ; заг. ред.: В. Ф. Іванов,

О. В. Волошенюк]. – Вид. друге, стереотипне. – [Київ] : Акад. укр. преси : Центр віл.

преси, 2017. – 307 с. – Скорочений текст видання представлено також в інтернеті:

http://www.aup.com.ua/uploads/medialiteracy_2017_short.pdf.

91. Якушова, С. В. Інформаційна культура юного читача в сучасній шкільній бібліотеці

/ С. В. Якушова // Шкіл. бібліотекар. – 2014. – No 12. – С. 11–18. – Бібліогр.: 6 назв. –

Додатки.

Популяризація читання засобами шкільної бібліотеки

92. Баліка, Л. М. Використання інформаційних технологій у роботі шкільної бібліотеки

/ Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. –

Рівне, 2017. – Вип. 5. – С. 233–240. – Бібліогр.: 14 назв. – Текст статті представлено

також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_5_27.

Мета статті – аналіз проблеми зниження інтересу до читання,

можливостей використання інформаційних, інноваційних технологій у роботі

шкільної бібліотеки.

93. Баліка, Л. М. Педагогічні основи роботи шкільних бібліотек щодо розвитку в учнів

інтересу до читання / Л. М. Баліка // Інноватика у вихованні : зб. наук. пр. / Рівнен.

держ. гуманіт. ун-т. – Рівне, 2017. – Вип. 6. – С. 225–236. – Бібліогр.: 12 назв. – Текст

статті представлено також в інтернеті: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2017_6_27.

94. Бурцева, Л. П. Інноваційні форми роботи шкільної бібліотеки по залученню учнів

до читання / Бурцева, Л. П. // Пед. обрії. – 2018. – No 1/2. – С. 66–69. – Бібліогр.:

8 назв. – Текст статті представлено також в інтернеті:

http://choippo.edu.ua/rar/PO118.pdf.

95. Гузь, О. Актуальні шляхи удосконалення читацької компетентності учнів в умовах

НУШ : (з досвіду роботи) / Олена Гузь // Початк. шк. – 2019. – No 5. – С. 14–16. –

Бібліогр.: 8 назв.

96. Жернова, В. С. Інноваційна діяльність шкільного бібліотекаря щодо формування

читацької активності учнів / Вікторія Сергіївна Жернова // Джерело пед. інновацій :

інформ. технології в б-ці загальноосвіт. навч. закл. – 2015. – Вип. 1 (9). – С. 149–

157. – Бібліогр.: 5 назв.

97. Оригінальні ідеї для бібліотеки : креат. форми роботи із залучення дітей до

читання : метод. рек. [Електронний ресурс] / [уклад. М. П. Зубко] ; Запоріз. обл. б-ка

для дітей „Юний читач” . – Електрон. текст. дані. – Запоріжжя, 2015. – Режим

доступу: http://www.chl.kiev.ua/mbm/тексти/2017/Оригін.ідеї.pdf, вільний (дата

звернення: 02.04.18). – Назва з екрана.

98. Собчук, Т. В. Виховання у дітей інтересу до читання засобами шкільної бібліотеки /

Т. В. Собчук // Шкіл. бібліотекар. – 2017. – No 3. – С. 11–14.

99. Як зацікавити дітей читанням – практичні поради [Електронний ресурс] // НУШ:

Нова Українська школа : [портал] / ГО „Смарт Освіта” у партнерстві з М-вом освіти

і науки України. – Електрон. дані. – [Київ]. – 2018. – 14 груд. – Режим доступу:

https://nus.org.ua/articles/yak-zatsikavyty-ditej-chytannyam-praktychni-porady/, вільний.

Простір шкільної бібліотеки

100. Новий освітній простір : # символизмін [Електронний ресурс] : рекомендації

/ М-во регіон. розвитку, будівництва та житлово-комунал. госп-ва, М-во освіти і

науки України [та ін.] // Новий освітній простір / М-во освіти і науки України. –

Електрон. дані. – [Б. м., б. р.]. – 208 с. – Режим доступу:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nop/5noprekomend22.pdf.

101. Пруднікова, Л. М. Оформлення шкільної бібліотеки / Л. М. Пруднікова

// Шкіл. бібліотекар. – 2013. – No 5 (трав.). – С. 2–4.

102. Шульц-Джонс, Б. Медиацентр школьной библиотеки : что следует

учитывать при проектировании / Барбара Шульц-Джонс // Шк. б-ка. – 2014. – No 7. –

С. 16–22. – Библиогр.: 7 назв.

Розповідається про проектування простору шкільної бібліотеки (освітлення,

меблі, електропостачання, температурний режим, кольорова гамма, акустика та

ін.).

Кiлькiсть переглядiв: 254